Pengenalan
Sorotan literature berasaskan
pada andaian bahawa pengetahuan adalah dikumpulkan dan manusia belajar
serta memilihnya berdasarkan apa yang telah dilakukan oleh orang
terdahulu. Sorotan literature juga adalah kajian semula dalam
mengumpulkan pengetahuaan tentang sesuatu persoalan di mana ianya
merupakan langkah asas pertama dalam proses penyelidikan.
Tujuan sorotan literatur
1.Tujuan pertama
v Menunjukan
bahawa kita kenal tentang sesuatu bidang pengetahuan dan menjadikan
pembaca yakin tentang pengetahuan dan kebolehan kita.
v Contohnya: Penyelidikan Max Weber mengenai kewujudan konsep autoriti.
v Mengkaji mengenai bagaimana kewujudan konsep autoriti.
v Autoriti
merupakan suatu kuasa sah dan diterima umum serta mempunyai kemampuan
atau kebolehan seseorang untuk menyuruh orang lain melakukan sesuatu.
v Misalnya
Max Weber, pernah membincangkan asal-usul negara dan autoriti, beliau
menyatakan memang menjadi kebiasaan golongan lebih muda menghormati
golongan yang lebih berpengalaman.
v Selain itu,berdasarkan kajian Weber, kita dapat mengketogorikan jenis sorotan yang digunakan adalah sorotan teoritikal.
v Sorotan teoritikal adalah sorotan yang membawa penulis atau penyelidik menjurus kepada mengemukakan beberapa teori atau konsep yang berfokus pada topic yang sama dan membandingkannya.
v Berdasarkan
kepada andaian, ketepatan logical dan penjelasan kepada skop, jenis
sorotan teoritikal jelas menunjukan dalam kajian Weber mengenai
kewujudan konsep autoriti. Jelaslah bahawa konsep autoriti muncul adalah
disebabkan sesuatu kuasa yang ada pada seseorang boleh digunakan tanpa
paksaan kerana seseorang itu sudah mempunyai kesahan atau kuasa sah yang
diterima umum.
2.Tujuan sorotan literature yang ke-2
Ø Adalah
untuk menunjukkan penyelidikan dahulu dan bagaimana ia dikaitkan dengan
projek yang akan dijalankan kini. Sorotan ini menggariskan arah
penyelidikan melalui pengkajian semula dan perkembangan ilmu
pengetahuan,
Ø Contohnya: Penindasan di tempat kerja.
Ø Seorang
pengkaji ingin mengkaji keadaan penindasan di tempat kerja dengan
merujuk kajian Karl Marx yang menunjukan penindasan ke atas perkerja
kilang.
Ø Pengkaji
tersebut juga menggunakan teori-teori Karl Marx sebagai sorotan
teoritikal dan sorotan konteks. Penyelidik membuat sorotan literature
supaya adalah penting supaya hasil penyelidikan dahulu dapat dirujuk
agar membolehkan pengkaji membuat perkaitan disamping penyelidikan lebih
terarah pada kajian yang ingin dikaji.
3.Tujuan literature yang ke-3
ü Mengintegrasi
dan merumus hasil penyelidikan yang diketahui dalam sesuatu bidang,
sesuatu sorotan yang mencantumkan dan member hasil tesis keputusan yang
berlainan.
ü Contoh1:Encel,
Mackenzie dan Tabbut telah menyatakan bahawa kuasa ekonomi dan social
adalah factor penting yang menyebabkan bertambahnya bilangan wanita
dalam tenaga kerja:
ü Antara faktornya.
ü Berkurangnya
anggapan konvensional yang menghalang perkerjaan untuk wanita.
Perkembangan dalam bidang perkerjaan yang memerlukan tenaga kerja
wanita. Peningkatan penggunaan alat-alat yang menjimatkan masa membuat
kerja di rumah
4. Tujuan yang ke-4
Adalah
untuk belajar daripada hasil penyelidikan idea-idea baru. Sorotan ini
memberitahu kita apa yang orang lain hasilkan supaya seseorang
penyelidik boleh mengambil manfaat hasil usaha orang lain.
Contoh: Penyertaan wanita dalam ekonomi di Malaysia sebelum merdeka.
Wanita di Malysia memang telah lama memainkan peranan penting dalam ekonomi Malaysia.
Kajian
oleh Abdullah Munshi, menurutnya pasar di Kelantan dipenuhi oleh wanita
yang menjaja dan menjual hasil tanaman dan makanan. Pandangan yang sama
juga dikeluarkan oleh Rosemary Firth, 1966 yang menyebut wanita pantai
timur membantu suami mereka yang menjadi nelayan dengan menyiang ikan
dan menyirat jala.
Dikebanyakan
negeri di semenanjung wanita terlibat dengan pengeluaran dan hasil
kemahiran tangan seperti anyaman, sulaman, dan tenunan. Ini menurut
Gullick dalam Marderson 1981:35.
Manakala
Swift pula menyatakan wanita terlibat dalam penternakan ayam. Manakala
Wilson 1967 pula menyatakan mereka terlibat dengan kerja-kerja penanaman
getah. Ini membuktikan bahawa kadar penyertaan wanita dalam perkerjaan
bagi tahun-tahun sebelum merdeka agak rendah.
Jenis-Jenis Sorotan Literatur:-
1. Sorotan Konteks
Sorotan
Konteks adalah satu jenis sorotan umum di mana pengarang
menghubungkaitkan satu kajian khusus kepada suatu pengetahuan ilmu yang
lebih besar.
Ia
biasanya ditulis di awal laporan penyelidikan dan memperkenalkan kajian
itu dengan meletakkannya di dalam rangka yang lebih luas dan menunjukan
bagaimana ia berterusan membina suatu pemikiran atau kajian yang
berkembang.
2. Sorotan Historikal
§ Satu sorotan khusus di mana pengarang menjejakki sesuatu isu dalam jangka masa yang tertentu.
§ Sorotan
ini boleh digabungkan dengan satu sorotan teoritikal atau sorotan
metodologikal untuk menunjukan bagaimana konsep teori, atau kaedah
penyelidikan berkembang dari masa ke semasa.
3. Sorotan Integratif
v Sorotan
ini merupakan satu sorotan umum. Pengarang mempersembahkan dan
meringkaskan tahap semasa pengetahuan tentang sesuatu topic.
v Ia memberi penekanan terhadap persetujuan dan pertentangan yang terdapat di dalamnya.
v Terdapat
penggabungan dengan sorotan konteks atau mungkin diterbitkan dalam satu
artikel bebas yang menjadi satu perkhidmatan kepada
penyelidik-penyelidik lain
4. Sorotan Metodologikal
Ø Sorotan
ini merupakan satu jenis sorotan integrative yang khusus. Pengarang
membanding dan menilai kekuatan relative metodologikal pelbagai kajian
dan menunjukan bagaimanakah metodologi-metodologi
Ø Contoh: rangka penyelidikan, kayu mengukur, sampel) yang berbeza mengambilkira keputusan-keputusan yang berbeza.
5.Sorotan Kajian Kendiri
o Sorotan ini memperlihatkan kefahaman diri pengarang di dalam bidang yang diselidiki.
o Sorotan ini lazimnya menjadi sebahagian daripada keperluan programpendidikan atau sesuatu khusus.
6. Sorotan Teoritikal
ü Satu sorotan khusus di mana pengarang mempersembahkan beberapa teori atau konsep yang memfokuskan kepada topic yang sama
ü Membuat perbandingan berdasarkan andaian-andaian, logic yang konsisten,dan skop penerangan.
Ciri-ciri Sorotan Karya yang Baik
Sorotan literature yang hendak dihasilkan haruslah teratur dan sistematik
Sesuatu
penulisan ulasan memerlukan sesuatu perancangan, penulisan yang jelas
dengan memastikan tujuan penulisan diutarakan dengan jelas dan efektif
sewaktu penulisan.
Menunjukan data yang terdahulu mempunyai kaitan dan hubungan projek @ tajuk penyelidikan semasa yang sedang dijalankan
Mempunyai suatu tajuk dan persoalan yang spesifik, khusus dan focus kepada suatu isu tertentu.
Seseorang penulis mestilah pandai berkomunikasi dengan pembaca melalui penulisan ulasannya.
Mengunakan kaedah yang betul untuk penulisan ulasan iaitu penyusunan yang betul.
Kesimpulan
Sorotan
literature adalah penting di baca terlebih dahulu oleh penyelidik
sebelum memulakan suatu kajian lapangan. Dalam menjalankan kajian
lapangan, penumpuan harus diberikan kepada kaedah kualitatif berbanding
kaedah kuantitatif kerana menerusi kaedah kualitatif lebih bersifat
terbuka kerana penyelidik dapat menerima idea-idea dan menjana
teori-teori baru.(Sumber : http://tomorrowiscertain.blogspot.com/2011/02/tujuan-utama-seseorang-penyelidik.html )
##########################################################################
3.0 Kepentingan Sorotan Literatur
Kebanyakan subjek kajian menjelaskan bahawa pengetahuan tentang kerja dan kajian lalu
yang
relevan membolehkan mereka mentakrifkan dan memantapkan soalan kajian
mereka. Sebagai tambahan, mereka menyatakan bahawa penelitian terhadap
kajian berkaitan dapat membantu mereka mengenal pasti kaedah, prosedur,
dan instrumen yang terbukti berguna dan yang kurang berguna bagi kajian
mereka. Ringkasnya, kebanyakan subjek kajian berpendapat bahawa tujuan
utama tinjauan literatur adalah untuk menunjukkan bahawa seseorang
pengkaji memahami apa yang telah dilakukan dan dicapai oleh pengkaji
lain dalam bidang kajian pilihan, dan menjelaskan bagaimana kajian yang
hendak dijalankan itu berbeza dari kajian lain. Bagaimanapun sebilangan
kecil subjek kajian gagal untuk membezakan dengan jelas antara tinjauan
literatur dengan kritik artikel.
3.1 Sumber Sorotan Literatur
Sumber
bagi literatur boleh dibahagi kepada tiga kategori, iaitu sumber utama,
sumber sekunder, dan sumber ketiga. Sebahagian sumber yang digunakan
oleh subjek kajian adalah berbentuk sumber sekunder, tetapi dalam
menyatakan rujukan, sumber tersebut sering kali ditulis sebagai sumber
utama. Dengan kata lain, subjek kajian membaca artikel yang mana
pengarang menjelaskan kerja yang dijalankan oleh orang lain.
Kemudiannya, subjek kajian menggunakan penjelasan tersebut dalam
tinjauan literatur mereka tanpa membaca tulisan asal. Semasa membuat
rujukan pula, subjek kajian menulis rujukan seakan-akan mereka membaea
tulisan asal. Beberapa subjek kajian menyatakan bahawa mereka menyedari
apa yang berlaku, tetapi mereka tidak mengetahui cara untuk membuat
rujukan bagi kes seperti itu. Ringkasnya, sebahagian subjek kajian
bergantung pada apa yang diperkatakan oleh pengarang lain tentang
sesuatu kerja penyelidikan. Mereka tidak membaca tulisan asal penyelidik
itu sendiri. Bagaimanapun, semua subjek kajian) bersetuju bahawa sumber
utama membekalkan maklumat yang lebih terperinci tentang penyelidikan
asal berbanding dengan sumber sekunder.
Seterusnya,
sebahagian besar literatur yang dianalisis oleh subjek kajian
membabitkan literatur yang dihasilkan oleh sarjana Barat. Subjek kajian
menjelaskan bahawa literatur tempatan sukar untuk dikenal pasti, kecuali
dengan melakukan kerja mencari secara fizikal. Ini kerana sebahagian
besar literatur tentang penyelidikan tempatan tidak diterbitkan dan
perbincangan tentang penyelidikan tempatan jarang dimuatkan dalam
Internet. Justeru, laporan kajian tersebut tidak dapat diakses dengan
mudah. Dari segi jurnal akademik, subjek kajian menganggap bahawa Educational Studies in Mathematics dan Journal for Research in Mathematics Education sebagai dua bahan rujukan yang sangat berguna. Bagaimanapun, mereka menjelaskan bahawa artikel terbaru dalam Journal for Research in Mathematics Education sukar
untuk diperoleh sebab jurnal tersebut tidak dilanggan oleh Perpustakaan
dalam bentuk bercetak. Menurut mereka, maklumat tentang artikel terbaru
dalam jurnal itu hanya dapat diketahui melalui Proquest. Subjek
kajian juga menjelaskan bahawa tidak banyak buku terbaru tentang
pendidikan matematik di Perpustakaan. Menurut mereka, keadaan ini
menyulitkan usaha untuk membuat tinjauan literatur secara bermakna.
Kebanyakan subjek kajian mengetahui tentang perkhidmatan pinjaman antara
perpustakaan, tetapi segelintir sahaja yang pemah menggunakan
perkhidmatan tersebut. Semua subjek kajian menyatakan bahawa sumber
maklumat boleh berbeza antara satu sama lain dalam beberapa aspek
seperti status maklumat, bentuk kandungan, format penulisan, dan status
pengadilan. Menurut mereka, artikel jurnal mengandungi maklumat
penyelidikan yang lebih padat berbanding dengan maklumat dalam buku
akademik. Seterusnya, kebanyakan mereka mengetahui bahawa sesetengah
jurnal mengambil masa yang agak panjang untuk menerbitkan sesuatu
artikel. Akibatnya, artikel tersebut tidak bersifat terkini. Dalam
mencari literatur lepas yang hendak diteliti, kebanyakan subjek kajian
menggunakan tajuk kajian sebagai fokus. Misalnya, mereka akan mencari
kajian-kajian literatur yang mempunyai tajuk yang sama dengan kajian
yang mereka hendak jalankan.
Walaupun
pencarian menghasilkan literatur yang terhad, sebahagian subjek kajian
nampaknya keberatan untuk meluaskan skop pencarian literatur dengan
memberi tumpuan juga kepada kajian yang mempunyai tajuk yang hampir
sama, bidang yang sama, dan bidang yang hampir sama dengan kajian
mereka. Dengan kata lain, mereka kurang terbuka dalam penggunaan kata
kunci {descriptors) dan sinonim yang lebih luas bagi pencarian
literatur. Seterusnya, perkara seperti rangka teori, reka bentuk kajian,
metodologi kajian, subjek kajian, dan instrumen kajian jarang digunakan
sebagai fokus bagi mencari literatur lepas yang hendak diteliti. Amalan
seperti ini mungkin tidak menimbulkan masalah jikaiau terdapat banyak
kajian lepas yang mempunyai tajuk yang sama dengan kajian yang hendak
dijalankan.Subjek kajian menjelaskan bahawa terdapat banyak sumber bagi
tinjauan literatur. Mereka mengetahui bahawa ada sumber yang bernilai
tinggi dan ada pula yang kurang nilainya dari segi akademik. Kebanyakan
subjek kajian, khususnya mereka yang menjalankan kajian pada pertengahan
tahun 1990-an hingga masa kini menjelaskan bahawa pencarian literatur
secara on-line adalah sangat popular dan banyak membantu mereka.
Mereka berpendapat bahawa kemahiran menggunakan Internet dan kebolehan
13 untuk mendapat akses kepada perpustakaan digital adalah sangat
penting bagi membuat tinjauan literatur. Dalam konteks ini, mereka
menyatakan bahawa penyediaan infrastruktur ICT dan prasarana jalur lebar
untuk capaian ke Internet di tempat pengajian adalah satu keperluan
asas.
3.2 Proses Dan Organisasi Sorotan Literatur
Subjek
kajian malah membuat sorotan literatur pada peringkat awal kajian lagi.
Mereka menggunakan kajian lepas untuk membantu mereka menentukan
masalah kajian dan membentuk soalan atau hipotesis kajian. Subjek kajian
mencari literatur yang berkaitan dengan topik kajian mereka dalam
pelbagai tempat yang berbeza seperti jurnal, buku, dan laman web.
Sebahagian besar kerja tersebut dilakukan secara fizikal atau manual
seperti mencari artikel dalam jurnal tertentu yang terdapat di
Perpustakaan Utama Universiti Malaya, dan mencari dan membaca tesis,
disertasi, dan kertas proiek vans terdapat di Fakulti Pendidikan.
Bagaimanapun, terdapat sebahagian subjek kajian, khususnya calon doktor
falsafah, yang menggunakan kemudahan Internet secara ekstensif. Mereka
nampaknya memahami konsep kata kunci (keywords), iaitu perkataan
atau ungkapan pendek yang merumuskan topik kajian, dan mereka
menggunakan kata kunci untuk membantu mereka mengenal pasti sumber
rujukan yang relevan dalam Perpustakaan atau pangkalan data dalam talian
{online database). Namun begitu, terdapat subjek kajian yang
kurang pasti sama ada pemyataan tentang masalah kajian boleh dianggap
sebagai sumber utama bagi kata kunci.
Mereka juga tidak menyedari bahawa Thesaurus of ERIC Descriptors dapat membantu pengkaji untuk mengenal pasti perkataan pemerihal (descriptors) yang
sepadandengan topik kajian mereka. Semua subjek kajian menyatakan
bahawa tinjauan literatur adalah satu proses yang berterusan. Mereka
bersetuju bahawa usaha untuk meneruskan aktiviti meninjau literatur
selagi kajian belum siap adalah satu tindakan yang berguna, khususnya,
bagi kajian yang mengambil masa yang lama untuk siap. Seterusnya, semua
subjek kajian menyatakan bahawa mereka tidak mengikut satu cara yang
tetap atau linear semasa membuat tinjauan literatur. Bagaimanapun,
mereka bersetuju bahawa tinjauan literatur membabitkan beberapa langkah
umum yang berkaitan antara satu sama lain:
• Menentukan kata kunci bagi mencari literatur tertentu.
• Menentukan lokasi literatur tertentu dengan meneliti pelbagai sumber.
• Memilih dan mendapatkan literatur yang hendak ditinjau.
• Membaca, menganalisis, menilai, mensintesiskan, dan menyusun literatur
pilihan dengan membuat catatan atau abstrak.
• Menulis satu tinjauan yang melaporkan ringkasan literatur pilihan.
Bagaimanapun,
subjek kajian mempunyai tafsiran yang tersendiri tentang setiap langkah
di atas. Seterusnya, konsepsi subjek kajian tentang langkah bagi
tinjauan literatur adalah agak berbeza daripada aktiviti sebenar yang
mereka lakukan. Dengan kata lain, terdapat jurang antara konsepsi subjek
kajian dengan amalan subjek kajian dalam membuat tinjauan literatur.
Misalnya, subjek kajian jarang sekali mempertimbangkan kesahan maklumat
yang mereka baca, walaupun mereka berpendapat bahawa pertimbangan itu
adalah penting. Sebahagian subjek kajian menjelaskan bahawa bukan semua
maklumat yang terdapatdalam Internet boleh dipercayai. Menurut mereka,
terdapat individu yang memuatkan artikel mereka dalam Internet tanpa
melalui proses penilaian luar yang standard. Bagaimanapun, terdapat
subjek kajian yang mengalami kesukaran untuk membezakan artikel yang
boleh dipercayai dengan artikel yang tidak boleh dipercayai tentang
perkara tertentu, khususnya perkara yang membabitkan perbincangan
tentang teori, sebab mereka kurang pengetahuan tentang tokoh atau
penyumbang utama dalam bidang tertentu.
Berhubung
dengan sumber maklumat, kebanyakan subjek kajian berpendapat bahawa
sumber sekunder adalah berguna apabila mereka mula membuat tinjauan
literatur untuk meneroka sesuatu topik dan menentukan jenis bahan dan
tulisan yang berkaitan dengan topik tersebut. Sebahagian subjek kajian
menerangkan bahawa mereka mengalami kesukaran untuk mendapatkan tulisan
asal yang dikenal pasti melalui sumber sekunder. Semua subjek kajian
bersetuju bahawa tinjauan literatur perlu memuatkan beberapa literatur
terkini tentang perkara yang hendak dikaji dan menggambarkan pemikiran
semasa tentang perkara tersebut. Bagaimanapun dari sudut praktikal,
sebahagian subjek kajian menerangkan bahawa mereka menghadapi kesukaran
untuk mendapatkan bahan terkini yang berkaitan dengan kajian mereka.
Mereka berpendapat bahawa penglibatan dalam seminar di peringkat
antarabangsa dan pendedahan yang lebih banyak kepada seminar di
peringkat nasional dapat membantu mereka untuk memperoleh maklumat
terkini tentang penyelidikan dalam pendidikan matematik. Selepas
mengesan lokasi bagi sesuatu artikel jurnal, kebanyakan subjek kajian
membuat salinan atau memuat turun artikel tersebut. Mereka jarang sekali
membuat abstrak bagi setiap sumber maklumat yang dibaca. Walaupun
kebanyakan subjek kajian menjelaskan bahawa abstrak merujuk ringkasan
tentang aspek utama sesuatu kajian atau artikel, yang dinyatakan dalam
bentuk yang padat, dan membabitkan komponen khusus bagi bahan yang
dibaca, tetapi sebahagian mereka tidak dapat menyatakan dengan
terperinci perkara asas harus dimiliki oleh sesuatu abstrak
.
4.0 Analisis Literatur
Sebahagian
tinjauan literatur yang dibuat oleh subjek kajian adalah tidak lebih
dari laporan tentang apa yang dilakukan dan diperkatakan oleh orang
lain. Tinjauan tersebutadalah
sekadar satu senarai pemerian tentang bahan-bahan yang telah diterbitkan
atau satu himpunan ringkasan tentang kajian lepas. Subjek kajian
membincangkan beberapa kajian tertentu, tetapi mereka tidak menerangkan
dengan jelas bagaimana kajian tersebut berkaitan dengan soalan kajian
mereka. Seterusnya, sebahagian subjek kajian tidak menilai kaedah,
hasil, dan keputusan kerja seseorang semasa membuat tinjauan literatur.
Nampaknya, tumpuan utama mereka adalah kepada usaha untuk melaporkan apa
yang dilakukan oleh pengkaji lain dan persoalan tentang kesahan kajian
yang ditinjau tidak mendapat perhatian yang sewajarnya. Misalnya, subjek
kajian tidak mempertimbangkan sama ada keputusan atau kesimpulan yang
dibuat oleh seseorang pengkaji adalah munasabah berdasarkan data yang
dibentangkan. Mereka tidak menilai dan mensintesiskan apa yang dilakukan
oleh orang lain semasa mereka membuat tinjauan literatur. Dalam membuat
tinjauan literatur, sebahagian subjek kajian tidak menggunakan teori
atau perspektif tertentu sebagai landasan. Tanpa orientasi yang jelas,
sintesis yang bermakna sukar untuk dilakukan. Misalnya, pelbagai
pandangan dan hasil kajian yang berbeza sukar untuk disintesiskan bagi
membentuk satu keseluruhan yang padu tanpa menggunakan teori yang
khusus. Secara khusus, sebahagian subjek kajian kurang memberi tumpuan
kepada perkara yang berikut semasa membuat tinjauan literature
• Membandingkan dan membezakan perspektif teori yang berbeza tentang topik pilihan.
• Menunjukkan bagaimana pendekatan tentang topik pilihan telah berubah merentasi
masa.
• Menjelaskan aliran umum dalam dapatan kajian yang berkaitan dengan topik pilihan.
• Mengenal pasti dapatan kajian yang bercanggah dan mencadangkan penjelasan yang
mungkin bagi percanggahan tersebut.
• Mengenal pasti jurang pengetahuan yang terdapat dalam literatur tentang perkara yang
hendak dikaji.
• Mengenal pasti tema umum merentasi literatur.
(Sumber :http://elcyee.multiply.com/journal/item/5/kepentingan-dan-analisis-sorotan-literatur?&show_interstitial=1&u=%2Fjournal%2Fitem)
******************************************************************************************************
No comments:
Post a Comment